§ 1 Postanowienia Ogólne
§ 2 Zawarcie bezpłatnej umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną
§ 3 Zawarcie odpłatnej umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną
§ 4 Płatność
§ 5 Dane osobowe
§ 6 Reklamacje
§ 7 Odstąpienia od umowy
§ 8 Informacje dodatkowe
1.1 Niniejszy regulamin („Regulamin") reguluje warunki:
a) zawierania za pośrednictwem serwisu internetowego www.health12.pl umów dotyczących kursów naukowych i określa zasady wykonywania tych umów.
b) świadczenia usług drogą elektroniczną przez Sprzedawcę.
1.2 Serwis internetowy prowadzony jest za pomocą domeny poradnia@health12.pl Przedmiotem działalności E-serwisu jest odpłatne udostępnianie dostępu do kursów naukowych dostępnych na stronach serwisu internetowego.
1.3 Podmiotem prowadzącym serwis internetowy, Usługodawcą oraz Sprzedawcą produktów w nim umieszczonych jest Paweł Mączkowski prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Poradnia Dietetyczna Health 12 Paweł Mączkowski z siedzibą w 83-112 Rokitki, ul. Polana Leśna 21, NIP: 5932633278, REGON: 522489592, adres e-mail: poradnia@health12.pl, numer telefonu: 00 48 506 195 352 (opłata standardowa według cennika operatora).
1.4 Korespondencję elektroniczną dotyczącą działalności E-Serwisu należy wysyłać na adres e-mail poradnia@health12.pl natomiast korespondencję tradycyjną (pocztową) należy kierować na adres:
Poradnia Dietetyczna Health 12 Paweł Mączkowski, 83-112 Rokitki, ul. Polana Leśna 21
1.5 Klientem E-Serwisu może być – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która korzysta z usługi świadczonej drogą elektroniczną przez Usługodawcę, która chce zawrzeć lub zawarła umowę ze Sprzedawcą.
1.6 Ceny w Serwisie Internetowym wyrażone są w złotych polskich i zawierają podatek VAT (ceny brutto).
1.7. W celu rozpoczęcia korzystania z usług oferowanych przez system Serwisu należy potwierdzić zapoznanie się i zaakceptowanie postanowień niniejszego regulaminu.
2.1. Ze względu na profil działalności Serwisu, usługi elektroniczne, które świadczy Usługodawca zostały podzielone ze względu na ich bezpłatny i odpłatny charakter. W przypadku wątpliwości przyjmować się będzie, iż wszystkie usługi świadczone przez Usługodawcę z wyjątkiem usługi odpłatnego udostępniania kursów naukowych są bezpłatne.
2.2. W ramach prowadzenia E-Serwisu Usługodawca zobowiązuje się do świadczenia Usług elektronicznych w zakresie i na warunkach określonych w niniejszym Regulaminie.
2.3. Warunki świadczenia bezpłatnych usług drogą elektroniczną przez usługodawcę:
2.3.1. Umowa o świadczenie Usługi elektronicznej polegającej na prowadzeniu przez Usługodawcę konta Klienta zostaje zawarta w momencie rejestracji konta Użytkownika.
2.3.2 Umowa o świadczenie Usługi elektronicznej polegającej na prowadzeniu konta klienta jest zawierana na czas nieoznaczony.
2.4. Warunki rozwiązywania umów o świadczenie bezpłatnych Usług elektronicznych:
2.4.1. Użytkownikowi przysługuje prawo do wypowiedzenia umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną o charakterze ciągłym przez Usługodawcę w każdej chwili (np. usunięcie konta użytkownika). Wypowiedzenie umowy następuje bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów i bez wskazania przyczyn:
2.4.1.1. Wypowiedzenia umowy można dokonać poprzez przesłanie odpowiedniego oświadczenia na adres mailowy poradnia@health12.pl lub też pisemnie na adres Usługodawcy (wskazany na wstępie niniejszego regulaminu).
2.4.1.2. Umowa w takim przypadku wygasa po upływie 7 dni od chwili otrzymania przez Usługodawcę wypowiedzenia.
2.4.2. Usługodawca ma prawo wypowiedzieć umowę o świadczenie usług drogą elektroniczną z zachowaniem 7 dniowego terminu wypowiedzenia w przypadku, gdy Użytkownik dostarcza treści o charakterze bezprawnym.
2.4.3. Wypowiedzenie i rozwiązanie umowy nie wiążą się z utratą praw już nabytych przez Klientów korzystających z Serwisu internetowego Usługodawcy.
3.1. Przedmiotem działalności serwisu jest odpłatne udostępnianie kursów naukowych z określonych dziedzin nauki. Przy każdej ofercie kursu podane są następujące informacje: ilość zajęć lekcyjnych, harmonogram zajęć, godziny kursu, cena.
3.2. Ceny podane przy każdym kursie są cenami brutto, zawierają one należny podatek VAT.
3.3. Wykupienie dostępu do kursu, odbywa się za pośrednictwem agenta rozliczeniowego, jakim jest …………………………………..
3.3.1 W celu wykupienia dostępu do kursu należy wybrać kurs, w którym chcielibyśmy uczestniczyć oraz go opłacić. Umowa dotycząca odpłatnego udostępniania kursów naukowych zostaje zawarta w momencie uzyskania potwierdzenia wpłaty należności za wybrany przez Użytkownika kurs.
3.3.2. W celu dokonania opłaty należy …………………………………
3.3.3. W przypadku skutecznego wniesienia opłaty za dostęp do kursu, na podany przez użytkownika adres mailowy zostanie przesłane potwierdzenie przelewu wraz z indywidualnym kodem dostępu do kursu.
3.3.4. Wiadomość mailowa o której mowa w pkt. 3.3.4. stanowi potwierdzenie zawartej umowy. Unikalny kod, który jest generowany przez system dotpay umożliwia uczestnictwo w wybranym przez Użytkownika kursie. Z tego też względu nie należy udostępniać go osobom trzecim.
3.4. W trakcie składania zamówień, o których mowa w pkt. 3.3 niniejszego regulaminu Klient zobowiązany jest do podania danych odpowiadających prawdzie.
3.5. Cena wskazana za kurs dotyczy całego kursu obejmującego ilość godzin podaną w informacji o kursie. Kursy są przeprowadzana na żywo, a Usługodawca nie umożliwia możliwości do wykupienia nagrań z pojedynczych spotkań. W przypadku chęci uczestnictwa w kursie, który się już rozpoczął, Usługodawca umożliwia wykupienie dostępu do pozostałych do końca kursu zajęć za odpowiednio niższą stawkę. Wykupienie dostępu do części kursu, nie uprawnia Użytkowników do żądania udostępnienia materiałów z zajęć już odbytych.
3.6. W uzasadnionych przypadkach, Usługodawca umożliwi poprzez przesłania nagrania Użytkownikowi możliwość odtworzenia konkretnego spotkania. Udostępnianie nagrań ma charakter incydentalny, a cena jaką Użytkownik uiszcza za udział w kursie nie obejmuje roszczeń o udostępnienie nagrań z zajęć.
3.7. Za uzasadnione przypadki rozumieć się będzie okoliczności, w których Użytkownik bez własnej winy nie mógł uczestniczyć w zajęciach.
3.8. W trakcie trwania zajęć, Usługodawca udostępnia użytkownikom możliwość wzajemnego komunikowania się pomiędzy sobą oraz osobą prowadzącą za pomocą chatu dostępnego po zalogowaniu się na właściwy kurs.
3.9 Zabrania się do podawania w treści chatu wiadomości o charakterze bezprawnym. W szczególności zabrania się do nadmiernego pisania wiadomości, które nie są związane z tematyką kursu (SPAM). Ponadto użytkownicy zobowiązani są do wzajemnego szacunku i tolerancji. W przypadku naruszenia postanowień niniejszego regulaminu, prowadzącym przysługuje możliwość wyłączenia chatu dla poszczególnych użytkowników, którzy w sposób wyjątkowo uporczywy naruszają niniejsze postanowienia. Ograniczenie uczestniczenia w chacie trwa przez okres zajęć, podczas których doszło do naruszeń.
4.1 Płatność
4.1.1. Z tytułu wykonania umowy odpłatnego udostępniania kursu internetowego Klient zobowiązany jest zapłacić wskazaną w zamówieniu cenę.
4.1.2. Cena poszczególnych towarów prezentowana w Serwisie jest ceną brutto wyrażoną w złotych polskich (PLN) obejmującą również należny podatek od towarów i usług w obowiązującej stawce.
4.1.3. Płatność następuje w wybranej przez Klienta formie:
- płatność za pośrednictwem agenta rozliczeniowego jakim jest……………
4.1.3.a Dniem zapłaty jest dzień uznania rachunku Usługodawcy prowadzonego w systemie agenta rozliczeniowego.
4.1.4. Cena podana przy każdym towarze jest wiążąca w chwili złożenia przez Klienta Zamówienia. Cena ta nie ulegnie zmianie niezależnie od zmian cen w Serwisie internetowym, które mogą się pojawić w odniesieniu do poszczególnych towarów po złożeniu przez Klienta Zamówienia.
4.2. Wysyłka kodów/potwierdzenie zawarcia umowy
4.2.1. Sprzedawca niezwłocznie po otrzymaniu potwierdzenia opłacenia kursu, potwierdza zawarcie umowy poprzez wysłanie wiadomości mailowej, w której znajdują się potwierdzenia wszystkich istotnych postanowień umowy wraz z kodem dostępu do kursu.
4.2.2. W przypadku, gdyby nie otrzymali Państwo w/w wiadomości prosimy o niezwłoczny kontakt z Usługodawcą pod numerem telefonu 505 658 872 (opłata standardowa według cennika operatora), bądź mailowo poprzez wysłanie wiadomości na adres poradnia@health12.pl.
5.1. Dane osobowe Klientów są przetwarzane przez Administratora danych w celu realizacji umów zawartych w ramach działalności Serwisu internetowego. Do umów zawartych w ramach działalności Serwisu internetowego zaliczamy:
5.1.1 Zawarcie i realizacja umowy o prowadzenie kursu,
5.1.2. Prowadzenie Konta Klienta po uprzedniej Rejestracji na stronie Serwisu internetowego.
5.2. Dane osobowe przetwarzane są zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, zgodnie z wdrożoną polityką ochrony danych i są przetwarzane w zakresie i celu niezbędnym do nawiązania, ukształtowania treści umowy, zmiany, bądź jej rozwiązania oraz prawidłowej realizacji Usług świadczonych drogą elektroniczną.
5.3. Administrator danych wprowadził środki techniczne i organizacyjne mające na celu zabezpieczenie przekazanych przez Klientów danych osobowych przed ujawnieniem ich osobom lub podmiotom do tego nieuprawnionym.
5.4. Dane osobowe Klientów mogą być przekazane:
5.4.1 Wybranemu przez Klienta przewoźnikowi lub pośrednikowi realizującemu przesyłki na zlecenie Administratora danych - w przypadku Klienta, który korzysta w Serwisie Internetowym ze sposobu dostawy przesyłką pocztową lub przesyłką kurierską.
5.4.2. Wybranemu przez Klienta podmiotowi obsługującemu płatności w Serwisie Internetowym- w przypadku Klienta, który korzysta w Serwisie Internetowym ze sposobu płatności elektronicznych lub kartą płatniczą.
5.4.3 Firmie księgowej dokonującej rozliczeń podatkowych Serwisu internetowego- w przypadku Klientów, którzy zawarli z Administratorem danych umowę sprzedaży.
5.4.4. Firmie dostarczającej oprogramowanie do prowadzenia Serwisu internetowego lub firmie będącej hostingodawcą Serwisu internetowego, w zakresie obsługi i poprawnego funkcjonowania Serwisu internetowego.
5..5. Podmiotom wskazanym w § 5.4. są przekazywane tylko dane niezbędne do prawidłowego wykonania usługi.
5.6. Administrator danych ma prawo udostępnić dane osobowe Klienta podmiotom upoważnionym na podstawie określonych przepisów prawa (np. organom ścigania).
5.7. O ile przepisy prawa nie stanowią inaczej, Administrator danych przechowuje dane osobowe Klienta tak długo jak jest to konieczne do realizacji celów, dla których ww. dane zostały zebrane.
5.8. Klient, którego dane osobowe są przetwarzane przez Administratora danych ma prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo do przeniesienia danych a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Urząd Ochrony Danych Osobowych.
5.9. Usunięcie danych osobowych może nastąpić na skutek cofnięcia zgody bądź wniesienia prawnie dopuszczanego sprzeciwu na przetwarzanie danych osobowych.
5.10. Administrator danych zastrzega sobie prawo do przetwarzania danych osobowych Klientów po rozwiązaniu umowy lub cofnięciu zgody tylko w zakresie na potrzeby dochodzenia ewentualnych roszczeń przed sądem lub jeżeli przepisy krajowe albo unijne bądź prawa międzynarodowego obligują Administratora danych do retencji danych.
6.1. Reklamacje związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną za pośrednictwem Serwisu internetowego należy składać na adres mailowy poradnia@health12.pl bądź listownie na adres serwisu: Poradnia Dietetyczna Health 12 Paweł Mączkowski, 83-112 Rokitki, ul. Polana Leśna 21.
6.2. W celu ułatwienia i przyśpieszenia rozpatrzenia reklamacji zaleca się podanie w wiadomości określonej w pkt. 1 takich informacji jak adres e-mail rodzaju, datę wystąpienia nieprawidłowości oraz danych kontaktowych.
6.3 Rozpatrzenie reklamacji związanej z świadczeniem usług drogą elektroniczną następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni roboczych.
6.4. Odpowiedź w sprawie reklamacji jest wysyłana na adres e-mail Użytkownika lub inny podany przez Użytkownika sposób.
7.1. Klient będący jednocześnie konsumentem w rozumieniu art. 22[1] kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie w terminie 14 (czternastu) dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Oświadczenie można wysłać na następujący adres:
Poradnia Dietetyczna Health 12 Paweł Mączkowski, 83-112 Rokitki, ul. Polana Leśna 21
lub mailowo na adres: poradnia@health12.pl
7.2. Termin czternastodniowy, w którym Konsument może odstąpić od Umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie Usługi drogą elektroniczną, liczy się od dnia wydania Produktu w przypadku Umowy sprzedaży, a gdy umowa dotyczy świadczenia Usługi drogą elektroniczną - od dnia jej zawarcia.
7.3. Sprzedawca niezwłocznie po otrzymaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy przesyła Konsumentowi wiadomością mailową potwierdzenie otrzymania ww. oświadczenia.
7.4. W razie odstąpienia od umowy - Umowa sprzedaży lub umowa o świadczenie Usługi drogą elektroniczną jest uważana za niezawartą. To, co Strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba, że zmiana była konieczna do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, bądź też ma zastosowanie §7.7. Regulaminu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 (czternastu) dni.
7.5. Sprzedawca dokona zwrotu otrzymanych od Konsumenta płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył Konsument, chyba że Konsument wyraźnie zgodzi się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od Konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez Konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
7.6. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy do Sprzedawcy.
7.7. Jeżeli Konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez Sprzedawcę, Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu Konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów
7.8. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
7.9. Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje Konsumentowi w wypadkach:
7.9.1. o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą Konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy;
7.9.2. w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
7.9.3. w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;
7.9.4 w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia;
7.9.5. w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
7.9.6. w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;
7.9.7. w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 (trzydziestu) dni, i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli;
7.9.8. w której konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji; jeżeli przedsiębiorca świadczy dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania konsument żądał, lub dostarcza rzeczy inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług lub rzeczy;
7.9.9. w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
7.9.10. o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę;
7.9.11 zawartej w drodze aukcji publicznej;
7.9.12. o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
7.9.13. o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.
7.10. Najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy Sprzedawca przekazuje Konsumentowi na trwałym nośniku pouczenie o odstąpieniu od umowy.
8.1. Aby uniknąć ewentualnych rozbieżności czy też błędów zaleca się aby urządzenia za pomocą którego klient korzysta ze serwisie www.health12.pl spełniało co najmniej następujące wymagania techniczne które są niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się Usługodawca:
8.1.1. Komputer lub inne urządzenie mobilne z dostępem do Internetu.
8.1.2. Przeglądarka internetowa: Mozilla Firefox 8.0 , Internet Explorer 6.0 , Chrome 32.0 bądź wersje wyższe.
8.1.3. Aktywne wtyczki - JAVA, FLASH
8.1.4. Rozdzielczość monitora 1280 x 800, kolory 24 lub 32 bit
8.1.5. Posiadanie przez użytkownika konta e-mail.
8.2. Informacja dla klienta serwisu www.health12.pl w jaki sposób może sprawdzić czy złożone zamówienie nie zawiera błędów, a zarazem jak je można skorygować:
8.2.1. Podczas dokonywania płatności, aż do momentu wykonania przelewu z własnego nr rachunku bankowe Klient ma możliwość zmiany wprowadzonych danych (np. rodzaj kursu). W przypadku, niezgodności należy się kierować wyświetlanymi Klientowi komunikatami oraz informacjami dostępnymi na stronie internetowej www.health12.pl. Poprawki wprowadzamy za każdym razem przez anulowanie pierwotnego zamówienia i złożenie kolejnego odpowiadającego Klientowi. W przypadku jakichkolwiek problemów czy też trudności prosimy o kontakt.
8.3. Zasady i sposoby utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy:
8.3.1. Poprzez wysłanie wiadomości mailowej potwierdzającej zawarcie umowy. Treść tej umowy określa wszystkie istotne postanowienia umowy oraz zawiera unikalny kod uprawniający do uczestnictwa w kursach oferowanych przez Usługodawcę.
8.3.2. Treść zawieranej umowy jest dodatkowo utrwalona i zabezpieczona w systemie teleinformatycznym Sprzedawcy oraz udostępniana na każde żądanie Klienta.
8.4. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawa, w tym Kodeksu cywilnego, Ustawy oświadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.); Ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 827) oraz inne właściwe przepisy prawa polskiego.
8.5. Zmiany w regulaminie:
8.5.1. Usługodawca zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian niniejszego Regulaminu, o czym Klient zostanie powiadomiony najpóźniej z 14 dniowym wyprzedzeniem przed dniem wejścia w życie zmian. Informacja o zmianach zostanie również wyrażona w wyraźny sposób poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Serwisu internetowego oraz przesłana na adres e-mail zarejestrowanego klienta. Ponadto Klient zostanie każdorazowo poproszony o akceptację nowego regulaminu przed złożeniem Zamówienia.
8.5.2. Zmieniony regulamin wiąże Klienta, jeżeli zostały zachowane wymagania określone w art. 384 kodeksu cywilnego (tzn. Klient został prawidłowo powiadomiony o zmianach), a Klient nie wypowiedział umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną o charakterze ciągłym w terminie 30 dni.
8.5.3. Zmiany regulaminu nie będą w żaden sposób naruszać praw nabytych przez Klientów korzystających ze Serwisu internetowego przed dniem wejścia w życie zmian, w szczególności nie będą miały wpływu na złożone i/lub realizowane zamówienia. W takim przypadku zamówienia te będą realizowane na zasadach określonych w poprzednim regulaminie.
8.6. Umowa sprzedaży towarów zawierana jest zgodnie z polskim prawem i w języku polskim.
8.7. Klient będący Konsumentem w przypadku sporu ze Sprzedawcą ma możliwość skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Konsument może m.in.:
a) zwrócić się do stałego polubownego sądu konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu wynikłego z zawartej Umowy Sprzedaży.
b) zwrócić się do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej z wnioskiem o wszczęcie postępowania mediacyjnego w sprawie polubownego zakończenia sporu między Klientem, a Sprzedawcą.
c) uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między Klientem, a Sprzedawcą, korzystając z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).
8.8. Ewentualne spory powstałe pomiędzy Sprzedawcą, a Klientem niebędącym jednocześnie konsumentem w rozumieniu art. 22[1] kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zostają poddane sądowi właściwemu ze względu na siedzibę Sprzedawcy